Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13540
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dilenodustanlucasdesouza.pdfPDF/A1.29 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Tese
Title: Estado, movimentos sociais populares e educação do campo
Author: Souza, Dileno Dustan Lucas de
Referee Member: Pacheco, Luciana
Referee Member: Costa, Antônio Claudio Moreira
Referee Member: Leite, Janete Luzia
Referee Member: Magalhães, Luís Mauro Sampaio
Referee Member: Lopes, Jader Janer Moreira
Resumo: O objetivo desse texto intitulada ESTADO, MOVIMENTOS SOCIAIS E EDUCAÇÃO DO CAMPO é de cumprir com as exigências para a progressão na carreira para professor titular (classe E), bem como analisar e/ou compreender as relações entre o Estado, Movimentos Sociais Populares e Educação do Campo com destaque para a dimensão educativa das práticas e concepções educativas dos movimentos sociais populares e sua interação educativa com a Educação do Campo. Para o alcance do objetivo enunciado foi feito pesquisa qualitativa da atuação histórica passando por uma resumida discussão sobre o estado, a relação entre Educação Popular, Movimentos Sociais Populares e Educação do Campo a fim de pensar concepções e práticas educativas. E assim, captar as prováveis mudanças por que passou e passa a sociedade. Assim, a pesquisa foi dirigida para o exame dessas transformações, levando-se em consideração as mudanças políticas, econômicas e sociais porque passa a sociedade brasileira
Abstract: The objective of this text entitled STATE, SOCIAL MOVEMENTS AND EDUCATION OF THE FIELD is to comply with the requirements for career progression for full professor (class E), as well as to analyze and/or understand the relations between the State, Popular Social Movements and Education do Campo with emphasis on the educational dimension of the educational practices and conceptions of popular social movements and their educational interaction with the Education of the Country. To reach the stated objective, a qualitative research of historical performance was carried out, passing through a brief discussion about the state, the relationship between Popular Education, Popular Social Movements and Rural Education in order to think about educational concepts and practices. And so, capture the likely changes that society has gone through and is going through. Thus, the research was directed towards examining these transformations, taking into account the political, economic and social changes that Brazilian society is undergoing
Keywords: -
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
DOI: https://doi.org/10.34019/ufjf/te/2021/00121
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13540
Issue Date: 1-Oct-2021
Appears in Collections:Professor Titular da Carreira do Magistério Superior (Teses)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons