Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13279
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karolreginasoaresbenfica.pdfPDF/A1.72 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Centros e escolas de tempo integral de Manaus: proficiência dos estudantes do ensino fundamental anos finais
Author: Benfica, Karol Regina Soares
First Advisor: Brooke, Nigel Pelham de Leighton
Referee Member: Magaldi, Juliana Alves
Referee Member: Sant´Anna, Priscila Fernandes
Resumo: Este artigo apresenta a pesquisa feita a partir dos resultados do Ideb do Tempo Integral de Manaus e tem como objetivo analisar a elevação deste índice nas escolas selecionadas, durante as edições de 2013 a 2019. Com base na pesquisa, conduz-se uma discussão sobre as possíveis relações entre a política de Tempo Integral e o referido índice. O procedimento metodológico adotado iniciou-se com a consulta e análise bibliográfica de recursos a dados secundários constantes de banco de dados do Inep e de aprofundamento teórico em documentos oficiais. Os resultados evidenciam que os Centros e as Escolas têm apresentado crescimento nos indicadores do Ideb, principalmente, e em maior grau, na proficiência.
Abstract: This article shows a research made with the results of the Ideb of the Integral Time teaching from Manaus. It also has, as an objective, to analysing the rise of this rate in the selected schools, from 2013 to 2019. Based on this work, we discuss about the possible relation between the Integral Time politics and the rate in question. The methodological procedures adopted began with the bibliographical consulting and analysis of secundary resources and data that are available in the data bank of the Inep. It has began, as well, with the theoretical deepening in the oficial documents. The results make clear that the Centers and the Schools have been reporting a growth in the rates of Ideb, mainly and in bigger extent, in proficiency.
Keywords: Tempo integral
Ensino fundamental
Ideb
Integral time
Elementary school
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13279
Issue Date: 25-Mar-2021
Appears in Collections:Especialização em Estatística e Avaliação Educacional



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons