https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13266
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
jacypiresdossantos.pdf | PDF/A | 476.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | Programa MAIS IDEB no Maranhão: formação de professores do ensino médio que ensinam matemática e língua portuguesa |
Author: | Santos, Jacy Pires dos |
First Advisor: | Melo, Manuel Fernando Palácios da Cunha e |
Co-Advisor: | Magaldi, Carolina Alves |
Referee Member: | Pontes, Luis Antonio Fajardo |
Referee Member: | Silva, Iverson Geraldo da |
Resumo: | Este estudo examina o Programa MAIS IDEB formulado pela Secretaria de Estado de Educação do Maranhão aos professores de Matemática e Língua Portuguesa do Ensino Médio com vistas à qualificação de seus processos docentes. A pesquisa é documental e qualitativa, que se utiliza da base de dados da Secretaria de Educação, bem como de informações colhidas do material oriundo das formações. O propósito é examinar a produtividade desse programa com os professores que ensinam Matemática e Língua Portuguesa do Ensino Médio visando melhorias dos indicadores de qualidade educacional do Maranhão. No decorrer do projeto, os professores sentiram-se estimulados a participar das oficinas de elaboração de itens, o que lhes possibilitou elaborá-los a partir dos dados emergentes da formação. Os principais resultados evidenciam que as atividades desenvolvidas nas oficinas favoreceram o entendimento do formato do item tanto em Matemática quanto Língua Portuguesa. Ademais, as atividades proporcionaram a participação dos professores do Ensino Médio no tocante às discussões, interpretações e compreensão do formato do item e sua aplicação em atividades docentes. |
Abstract: | This study is about the projet Program MAIS IDEB of the Maranhão State Department of Education for High School Mathematics and Portuguese teachers aiming at qualifying their teaching process. The research is documental and qualitative and it uses the database from Secretary of Education, with his information collected from the teacher training material. The objective is to examine the productivity of this program with teachers who teach Mathematics and the Portuguese Language in High School Education with a view to improving educational quality indicators in Maranhão. During the project, the teachers felt encouraged to participate in the item elaboration workshops, and some teachers have prepared some questions during the workshop. The main results show that the activities developed in the workshops has confirmed the learning of how to produce items both for Mathematics and Portuguese Language. Besides that, the activities have been able of promote among high school teachers some discussions, interpretations and understanding of item format and its application in teaching activities. |
Keywords: | Gestão de educacional Avaliação educacional IDEB Educational management Educational evaluation IDEB |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | Faculdade de Educação |
Access Type: | Acesso Aberto |
Creative Commons License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13266 |
Issue Date: | 25-Mar-2021 |
Appears in Collections: | Especialização em Estatística e Avaliação Educacional |
This item is licensed under a Creative Commons License