Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11686
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
danielarodriguesdesouza.pdfPDF/A4.82 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Machado de Assis, Girley Francisco-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4700230576393898pt_BR
dc.contributor.referee1Silva, Jaqueline Carla Valamiel Oliveira e-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.contributor.referee2Gomides, Antônio Frederico de Freitas-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6242741828028741pt_BR
dc.creatorSouza, Daniela Rodrigues de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2020-09-15T12:54:27Z-
dc.date.available2020-09-15-
dc.date.available2020-09-15T12:54:27Z-
dc.date.issued2019-07-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11686-
dc.description.abstractEnteroparasitosis is a serious public health problem on a global scale, affecting mainly the populations of poorer regions and can cause serious damage to health. Its distribution is associated with the scarcity of basic sanitation, being more prevalent in populations with low educational level. In this context, guiding the population on the modes of transmission, prophylaxis and control is of paramount importance for raising awareness and consequently reducing the number of cases. Currently this subject is approached in the teaching of Biology in a quick and summarized way with only decontextualized information that does not provide the student with a global reflection on the parasites and the environment in which they are inserted. Given this, this work suggests ways of inserting high school students as protagonists of health education actions, so that they act actively in the teaching-learning process about enteroparasitosis, producing diverse didactic materials and presenting this theme to the school and your community. This pedagogical proposal seeks to build knowledge in a contextualized way, favoring meaningful teaching. This work was carried out with the support of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - Brazil (CAPES) - FinancingCode 001.pt_BR
dc.description.resumoAs enteroparasitoses constituem um sério problema de saúde pública em escala global, atingindo principalmente as populações de regiões mais carentes podendo causar sérios prejuízos à saúde. A sua distribuição está associada à escassez de saneamento básico, sendo mais prevalentes em populações com baixo nível de escolaridade. Neste contexto, orientar a população quanto aos modos de transmissão, profilaxia e controle é de suma importância para a conscientização e consequentemente redução do número de casos. Atualmente este assunto é abordado no ensino de Biologia de uma maneira rápida e resumida com apenas informações descontextualizadas que não proporciona ao aluno uma reflexão global sobre os parasitos e o meio em que se inserem. Diante disto, este trabalho sugere maneiras de inserir os estudantes de Ensino Médio como protagonistas de ações de educação em saúde, para que estes atuem de maneira ativa no processo de ensino-aprendizagem sobre enteroparasitoses, produzindo materiais didáticos diversificados eapresentando essa temática para a escola e sua comunidade. Esta proposta pedagógica busca a construção do conhecimento de maneira contextualizada, favorecendo um ensino significativo. O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Código de financiamento 001.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICB – Instituto de Ciências Biológicaspt_BR
dc.publisher.programMestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIOpt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectEnsino de biologiapt_BR
dc.subjectProtagonismo estudantilpt_BR
dc.subjectEnteroparasitosespt_BR
dc.subjectHealth educatiopt_BR
dc.subjectBiology teachingpt_BR
dc.subjectStudent protagonismpt_BR
dc.subjectIntestinal parasitosespt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASpt_BR
dc.titleEnteroparasitoses: o aluno como protagonista das ações de saúde - uma proposta pedagógicapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO (Campus GV)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.