Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10757
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
julianaramosdefaria.pdf3.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pinto, Tarcísio Jorge Santos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Marques, Luciana Pacheco-
dc.contributor.referee1Albuquerque, Andréa Serpa-
dc.contributor.referee2Monteiro, Sandrelena da Silva-
dc.creatorFaria, Juliana Ramos de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2019-09-11T13:59:19Z-
dc.date.available2019-09-05-
dc.date.available2019-09-11T13:59:19Z-
dc.date.issued2019-05-17-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10757-
dc.description.abstractThis work, titled "The time of female students at school", carried out through the Graduate Program in Education of the Federal University of Juiz de Fora, had as a central discussion the time of the female students in the school day-to-day life. Through my presence at school as a teacher I found many female students who sought to continue their studies despite all the difficulties that the social context and the school charges imposed on them. The research came from this interest in understanding some questions, among them: What is it to be a mother in the context of the school? What passes for this existential question? What are the daily challenges they encounter when faced with the multiplicity of functions that exist in the daily life of their lives? My goal was to describe how the female students experience their temporalities in school. The research took place at the Maria Ilydia Resende Andrade State School located in the city of Juiz de Fora / MG. The researchers are three female students, two from the second segment of elementary education and one from the secondary school. The methodological approach used was the study at the /of / with the daily school, based on the studies of Inês Barbosa, Nilda Alves and Carlos Ferraço. As the main theoretical reference of the work I use the philosopher Henri Bergson. I also support the fundamental references of Paulo Freire, Walter Kohan and Carlos Eduardo Ferraço. Practitioners were asked to make portfolios. Our meetings took place in the daily life of the school and by the Whatsapp social network. Being and participating in the day-to-day life of the school, getting to know the different actors who work there and dedicate themselves, was extremely important for the development of the research. Through this research I was able to perceive the anguish experienced by the female mothers when they came across the multiple functions of being a mother and a teenage girl. That is, I was able to perceive the difficulties of some students in being able to organize their routines and times according to the chronological times demanded by society; school; nursery; house; children.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho, intitulado “O tempo das alunas mães na escola”, realizado através do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, teve como discussão central o tempo das alunas mães no/do/com o cotidiano escolar. Através da minha presença na escola como professora constatei muitas alunas mães que buscavam continuar seus estudos mesmo com todas as dificuldades que o contexto social e as cobranças da escola impunham a elas. A pesquisa surgiu desse interesse em entender algumas questões, entre elas: O que é ser aluna mãe no contexto da escola? O que passa por esta questão existencial? Quais os desafios cotidianos que elas encontram ao se deparar com a multiplicidade de funções que existe no cotidiano de suas vidas?Meu objetivo foi narrar como as alunas mães vivenciam suas temporalidades na escola. A pesquisa aconteceu na escola estadual Maria Ilydia Resende Andrade localizada na cidade de Juiz de Fora/MG. As praticantes da pesquisa são três alunas mães, duas do segundo segmento do ensino fundamental e uma do ensino médio. A abordagem metodológica utilizada foi a pesquisa no/do/com o cotidiano escolar, tendo como base os estudos de Inês Barbosa, Nilda Alves e Carlos Ferraço. Como principal referencial teórico do trabalho utilizo o filósofo Henri Bergson. Apoio-me ainda nas referências fundamentais de Paulo Freire, Walter Kohan e Carlos Eduardo Ferraço. Foi solicitado a confecção de portfólios pelas praticantes. Nossos encontros se deram no cotidiano da escola e pela rede social Whatsapp. Estar e participar no/do cotidiano da escola, conhecer os diversos atores que ali atuam e se dedicam, foi de suma importância para o desenvolvimento da pesquisa. Através desta pesquisa pude perceber a angústia vivenciada pelas alunas mães ao se depararem com as múltiplas funções de ser mãe e aluna na adolescência. Ou seja, pude perceber as dificuldades de algumas alunas em conseguir organizar suas rotinas e tempos de acordo com os tempos cronológicos exigidos pela sociedade; escola; creche; casa; filhos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectCotidianopt_BR
dc.subjectMãespt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectTempopt_BR
dc.subjectSchoolpt_BR
dc.subjectDailypt_BR
dc.subjectMotherspt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectTimept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO tempo das alunas mães na escolapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons