https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10596
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
rafaelasantosdelimapalmas.pdf | 583.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Caetano, Renata Oliveira | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/ | pt_BR |
dc.creator | Palma, Rafaela Santos de Lima | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/ | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-27T14:07:53Z | - |
dc.date.available | 2019-08-20 | - |
dc.date.available | 2019-08-27T14:07:53Z | - |
dc.date.issued | 2019-05-30 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10596 | - |
dc.description.abstract | The present work of Conclusion of Course is intended to unfold the work of a black Brazilian artist to the classroom through re-reading. It is necessary to understand the challenges they face in order to be included in the artistic society, being often dominated by gender, a target of devaluation, violence and prejudice. How can art contribute to rethinking the oppressions and exploitations experienced by these women? From this reflection, the report of a project developed with the students of the Secondary School, in the year of 2019, in São Lourenço. The proposal was to work readings and re-readings of the works of the artist Rosana Paulino. The analysis of such activity indicates that, during the process of reconstruction of the images, students' preferences, previous and particular knowledge influenced perception and visual analysis. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho de Conclusão de Curso tem como intuito desdobrar algumas obras de uma artista negra brasileira para a sala de aula por meio do uso da releitura. Faz-se necessário compreendermos os desafios que as mesmas encontram para incluir-se no seio da sociedade artística, sendo muitas vezes dominado em razão de gênero, alvo de desvalorização, violência e preconceito. Como a arte pode contribuir para fazer repensar as opressões e explorações vividas por essas mulheres? A partir dessa reflexão, apresenta-se o relato de um projeto desenvolvido com os alunos do Ensino Médio, no ano de 2019, em São Lourenço. A proposta era trabalhar leituras e releituras das obras da artista Rosana Paulino. A análise de tal atividade aponta que durante o processo de reconstrução das imagens, as preferências, os conhecimentos prévios e particulares dos alunos influenciaram na percepção e análise visual. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Mulheres negras | pt_BR |
dc.subject | Arte como intervenção | pt_BR |
dc.subject | Rosana Paulino | pt_BR |
dc.subject | Releitura | pt_BR |
dc.subject | Black women | pt_BR |
dc.subject | Art as an intervention | pt_BR |
dc.subject | Rosana Paulino | pt_BR |
dc.subject | Rereading | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.title | Mulher, artista, negra: releitura da obra de Rosana Paulino | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização Ensino de Artes Visuais |
This item is licensed under a Creative Commons License